« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
U I. osnovnoj školi Bjelovar je tijekom mjeseca veljače i ožujka 2024. godine proveden projekt STEMhealthy u sklopu projekta Girls Own STEM 2. koji je u suradnji s Udrugom Bioteka iz Zagreba osmislila bivša učenica naše škole, Petra Aušperger, a proveden je pod mentoriranjem učiteljice biologije Maje Puc i učiteljice kemije Klaudije Aušperger.
U okviru projekta STEMhealthy održane su radionice s namjerom promicanja važnosti očuvanja zdravlja među učenicima. Cilj projekta je bio korištenjem STEM metoda poučavanja potaknuti učenike na vršnjačko učenje te usvajanjem zdravih navika podići svijest o očuvanju zdravlja kao našeg najvećeg blaga.
U radionici pod nazivom „ Moj dan s dijabetesom“, voditeljica radionice Petra Aušperger je kao osoba oboljela od dijabetesa tipa 1 prikazala s kojim izazovima i potrebama vezanih uz pravilnu prehranu, redovitu tjelovježbu i pravilno doziranje inzulina kao lijeka uz redovitu kontrolu razine šećera u krvi se susreće svaki dan. Učenike je podučila koji su simptomi dijabetesa, što je to hipoglikemija i hiperglikemija te kako pružiti prvu pomoć osobi koja uslijed teške hipoglikemije padne u dijabetičku komu.
U radionici pod nazivom „Upoznaj se“, voditeljice radionice Petra Aušperger i Klaudija Aušperger ispitivale su kako ljudski organizam reagira u stanju mirovanja te u stanju pojačane tjelesne aktivnosti poput preskakanja vijače u zadanom vremenskom intervalu mjereći parametre pomoću pametnog sata kao što su otkucaji srca, zasićenost organizma kisikom, razinu šećera u krvi prije i nakon aktivnosti.
U radionici pod nazivom „Skriveni šećeri“ koju su vodile Klaudija Aušperger i Petra Aušperger, učenici su istraživali anonimnom anketom koje napitke osnovnoškolci najčešće konzumiraju u školi. Nakon toga su učili ispravno čitati deklaracije na tim proizvodima, isčitavali su koja količina šećera se nalazi u pojedinim napitcima, preračunavali koja količina se nalazi u njihovom pakiranju te vagali tu količinu šećera kako bi se osvijestili koliko skrivenih šećera postoji u konzumiranim napitcima.
U radionici pod nazivom „Ugljikohidrati kao molekule“ koju su vodile Maja Puc i Klaudija Aušperger učenici su pomoću modela sastavljali građevne jedinice ugljikohidrata kao što su saharoza, fruktoza i glukoza.
U radionici pod nazivom „Vježbom do zdravlja“ Petra Aušperger je osmislila vježbe, a provedene su pod stručnim nadzorom učitelja TZK-a Saše Ćurčića. Učenici su vježbanjem na pilates loptama izvodili vježbe kojima jačaju svoje leđne mišiće te usvajali naviku pravilnog sjedenja.
Petra Aušperger je provela debatu o pravilnoj prehrani. Učenici su nakon usvajanja odgojno-obrazovnih ishoda na satovima predmeta Kemija i Biologija o pravilnoj prehrani raspravljali o temi „Što jedan petnaestogodišnjak smatra pravilnom prehranom“ Jedna skupina je zastupala mišljenje da je svaka hrana zdrava, da sadržava i kalorijski i nutritivni sastav potreban za rast i razvoj i za svakodnevno normalno funkcioniranje. Druga skupina je izdvojila brzu hranu kao nezdravu hranu koja sadrži samo ugljikohidrate, bjelančevine i masnoće u prevelikom dnevnom kalorijskom unosu, a ne sadrži nutrijente poput vitamina i minerala.
U radionici pod nazivom „Sastav zdravog i nezdravog“ učenici su pomoću nutricionističke vage vagali jabuku i čips, isčitali njihov nutritivni sastav, usporedili kakav je za te dvije namirnice te koristeći gotove izračune za njihov spol, dob odredili koja namirnica je poželjna za svakodnevno konzumiranje, a koja ne. Radionicu su vodile učiteljice Maja Puc i Klaudija Aušperger.
U radionici pod nazivom „Obrok zdrav – pripremam ja!“ učenici su pod vodstvom učiteljica Maje Puc i Klaudije Aušperger pripremile zdravi smoothie koji je osmislila Mia Duvnjak, magistra nutricionizma.
Učenici su različitim aktivnostima kroz ove radionice ostvarili sljedeće ciljeve:
- osvijestili važnost prevencije i očuvanja zdravlja putem pravilne i uravnotežene prehrane kao preduvjet očuvanja zdravlja
- naučili imenovati sastavnice zdravog tanjura, računati dnevni unos namirnica i izraditi modele njihovih građevnih molekula
- shvatili važnost redovite fizičke aktivnosti
- razvili suradničke odnose unutar škole
- unaprijedili prezentacijske i govorničke vještine
- upoznali kako tehnologija i njezin napredak u obliku narukvice pametnog sata mogu biti korisne tijekom satova TZK-a kada izvođenjem aktivnosti visokog intenziteta mogu svojim funkcijama pratiti, a tako i sprijećiti moguće komplikacije (posebno kod učenika koji imaju poteškoća s tjelesnom masom).
Sudionici projekta su svoje zadovoljstvo iskazali odabirom smješka nakon provedenih radionica.
Aktivnosti projekta će biti predstavljene na mrežnim stranicama I. osnovne škole Bjelovar, Medicinske škole Bjelovar, Zagrebačkog dijabetičkog društva, njihovim društvenim mrežama i lokalnim portalima.
Rezultati projekta bit će podijeljeni na Školskom stručnom vijeću učitelja prirode, biologije, kemije i TZK-a I. osnovne škole Bjelovar, Županijskom stručnom vijeću učitelja kemije BBŽ-a radi daljnje diseminacije i širenja dobrih primjera u praksi.