I. osnovna škola Bjelovar

e-Dnevnik za nastavnike

e-Dnevnik za učenike

eTwinning i Erasmus+

Ispis statistike od 12. 10. 2011.

Nove vijesti

POVEZNICE NA WEB STRANICE:

Naši učenici na Ljetnoj školi u Češkoj
Autor: Tatjana Landsman, 9. 7. 2017.

Učenici sedmih razreda čeških škola u Daruvaru i Končanici tradicionalno, već dugi niz godina, krajem lipnja putuju na ljetnu školu u Republiku Češku. Od prije nekoliko godina, mogućnost putovati s njima imaju i učenici koji idu na nastavu češkog jezika i kulture po  modelu C, koji u našoj školi postoji preko 10 godina. Putovanju su se od 25. lipnja do 2. srpnja, priključile i dvije učenice naše škole: Patricija Špoljarić i Tina Malogorski te učiteljica češkog jezika Marina Kolaček Novosel.

Na put smo krenuli iz Daruvara u noći s 25. na 26. lipnja, prvo smo se zaustavili u Beču, gdje smo prošetali pored dvorca i vrtova Schönbrunna, vozili se po Ringu, prošetali se povijesnom jezgrom grada te posjetili Prirodoslovni muzej. Nakon toga, put smo nastavili prema Češkoj i gradu Telču, čija se povijesna jezgra nalazi na popisu svjetske baštine pod zaštitom UNESCO-a. Tu smo se prošetali i divili se ljepoti slikovitog trga te smo imali priliku za prvu komunikaciju na češkom i kupovinu sitnica. U večernjim satima smo stigli na naše odrediše – glavni grad Prag i smjestili se u sportsko-rekreativnom centru Na šancich.

Sljedeći dan vlakom smo otputovali u srednjovjekovni dvorac Karlštejn koji je dao sagraditi najpoznatiji češki vladar: Karlo IV. u 14 stoljeću. Poslije podne smo se vratili u Prag gdje smo obišli povijesnu jezgru: Jozefov - Židovska četvrt i Stari grad u kojem smo vidjeli poznati sat – orloj te se zabavili u muzeju voštanih figura. U srijedu prije podne u Narodnom muzeju sudjelovali smo na edukativnoj radionici Češki lav se budi na kojoj smo učili o češkim državnim simbolima. Nakon toga popeli smo se na vrh zgrade Nacionalnog spomenika s koje se pruža prekrasan pogled na Prag. Nismo propustili ni vožnju podzemnom željeznicom – praški metro. Poslije podne smo proveli u praškom zološkom vrtu, za kojeg mnogi kažu da je jedan od najljepših u Europi, a u njemu se nalazi preko 4400 životinja.

U četvrtak smo postali rudari, bili smo u rudnicima srebra u Kutnoj Hori, provlačili smo se uskim i niskim podzemnim hodnicima odjeveni u bijele kute kao tadašnji rudari, a bijele su iz vrlo jednostavnog razloga – tada je bijeli materijal bio najjeftiniji, a na glavi smo imali i kacigu s lampom. Doznali smo i postupak kako se kovala ondašnja češka valuta – praški groš. Poslije podne smo posjetili pomalo bizarno mjesto – kosturnicu u Sedlecu u kojoj se nalaze poslagane kosti velikog broja pokojnika. Kosturnica se nalazi u crkvi oko koje je groblje, jedan je opat u 13. stoljeću donio malo svete zemlje iz Jeruzalema i posipao je po mjesnom groblju, tako da su mnogi željeli počivati u svetoj zemlji, ubrzo je broj pokojnika je premašio kapacitet groblja, a kad se tome dodaju i žrtve husitskih ratova i kuge, broj pokojnika je preko 40000 osoba, stoga je odlučeno kosti poslagati u piramide – ima ih čak šest, a neke kosti su iskorištene za neobične ukrase pa je moguće vidjeti luster u kojem se nalaze sve kosti ljudskog tijela.

Nakon ovog strašnog iskustva, navečer smo pogledali atraktivan spoj glazbe i svjetla na Křižikovoj fontani u Pragu.

U petak smo se poigrali sa znanošću, posjetili smo interaktivni znanstveni centar – Techmania Science Center u Plzenju. Veliko zanimanje je izazvao Van de Graffov generator uz pomoć kojeg smo mogli na vlastitoj koži osjetiti električni naboj ili doživjeti da nam se digne kosa na glavi, atraktivan je bio i prikaz što može učiniti tekući dušik, kako izgleda smrznuta rajčica ili napuhani balon, čuli smo i kakvu eksploziju može proizvesti smrznuta pet boca. U Planetariju smo pogledali izložbu o svemiru gdje su oni odvažni mogli isprobati kako se osjećaju astronauti na uređaju giroskopu (uređaj sa sjedalicom koja vas vrti na sve strane). Vožnja traje 1 minutu, kažu da je bilo izvrsno. Poslije podne smo prošetali centrom grada.

U subotu smo krenuli na obilazak Praga. Prvo smo otišli na vidikovac na Petřinu koji je kopija Eiffelovog tornja, visok je 65,5 metara i do vrha vodi 299 stepenica. Do vrha se malo umorite, ali pogled na Prag je nezaboravan. Zatim smo krenuli u obilazak povijesne gradske jezgre koja se nalazi pod zaštitom UNESCO: samostan Strahov, Loreta, Praški dvorac, Katedrala Sv. Vita, Stara kraljevska palača, Crkva sv. Jurja, Mala Strana, Karlov most, sve uz pratnju stručnog vodiča te smo saznali puno o burnoj i bogatoj povijesti. Poslije podne je bilo rezervirano za kupovinu, u Hrvatsku se nismo mogli vratiti bez tradicionalnih čeških suvenira: češkog piva, likera becherovke i vafla punjenih čokoladom – oplátky. U nedjelju, na povratku kući, zaustavili smo se u južnoj Češkoj i posjetili prekrasan dvorac Hluboka nad Vltavou čiji su zidovi ukrašeni rezbarijama koje su rađene pune 33 godine. U tom prekrasnom ambijentu i salonu koji je plemstvu služio za odmor nalazi se klavir na kojem je naša Patricija odsvirala i otpjevala pjesmu My Heart Will Go On. Njezinom izvedbom bili smo oduševljeni. Na kraju, posjetili smo još jedan gradić koji se nalazi na listi UNESCO – Česky Krumlov, tu smo uživali u šetnji i pogledu na prekrasan dvorac, prirodu i rijeku Vltavu.

Program koji smo prošli bio je bogat, posjetili smo dosta mjesta, naučili puno o češkim vladarima i povijesnim događajima. Vratili smo se umorni, ali puni dojmova, a stekli smo i nove prijatelje.

Opći zaključak možda najbolje opisuju riječi Patricije:  Možemo  li i sljedeće godine u Češku? Ili izjava Tine: Ja se selim u Češku!

Marina Kolaček Novosel, učiteljica češkog jezika i kulture

Pod Više pročitajte ovaj tekst na češkom jeziku i pogledajte fotke.

Letní škola v České republice

Žáci sedmých tříd českých škol v Daruvaru a Končenicích tradičně, již řadu let na konci června jedou na poznávací zájezd do České republiky. Před několika léty možnost cestovat s nimi dostali i žáci navštěvující hodiny českého jazyka a kultury v modelu C a ten v naší škole působí více než deset let. Takže se letos od 25. června do 2. července na cestu vydaly dvě žákyně naší školy: Patricie Špoljarić a Tina Malogorski a učitelka českého jazyka Marina Kolaček Novosel.

Vyjeli jsme z Daruvaru v noci z 25. na 26. června. Nejprvé jsme se zastavili ve Vídni, kde jsme se procházeli vedle zámku a parku v Schönbrunnu, projeli jsme Ringem, prošli se historickým jádrem města a navštívili Přírodovědné muzeum. Potom jsme pokračovali do Čech a do města Telče, jehož historické jádro je na seznamu světového dědictví UNESCO. Tu jsme obdivovali malebné náměstí a vyzkoušeli si znalost češtiny při nákupu prvních suvenýrů.

Večer jsme přijeli do hlavního města Prahy a ubytovali se ve sportovním areálů Na šancích.

Další den jsme vlakem odjeli na hrad Karlštejn, který dal postavit nejvýznámější český panovník: Karel IV. ve 14. století. Odpoledne jsme se vrátili do Prahy a prohlédli jsme historické jádro: Josefov – Židovské město a Staré město, kde jsme viděli orloj a potom jsme se pobavili v muzeu voskových figur. Ve středu dopoledne jsme se zúčastnili edukační dílny v Národním památníku na Vítkově Český lev se probouzí v níž jsme se učili o českých státních symbolech. Potom jsme šli na vyhlídku na střechu hlavní budovy, kde je krásný výhled na Prahu. Nenechali jsme si ujít ani jízdu metrem. Odpoledne jsme strávili v pražské zoo, která je považována za jednu z nejhezčích v Evropě a žije v ní přes 4400 zvířat.

Ve čtvrtek jsme se proměnili v kutnohorské havíře, navštívili jsme Kutnou Horou a podívali jsme se jak se někdy těžilo stříbro. Prolézali jsme úzkými a nízkými chodbami obléčení v bílou perkytli, protože tehdy bílá látka byla nejlevnější, na hlavě jsme měli helmu. Seznámili jsme se i s postupem ražení tehdejší české měny – pražského groše. Odpoledne jsme navštívili trochu neobvyklé místo – hřbitovní kostel s kostnicí v Sedleci v níž jsou kostry cca 40000 osob. Jeden z opatů ve 13. Století přivezl z Jeruzálema hrst svaté hlíny a rozprášil ji na hřbitově čímž se stal Svatým polem a to vyvolalo zájem o pohřeb v Sedleci. Po morově ráně ve 14. st. a během husitských válek bylo tu pohováno na 40 tisíc zesnulých. Poté se rozhodli kosti seskládat do šesti velkých pyramid, vznikly i neobyčejné výzdoby jako např. lustr složený ze všech kostí lidského těla.

Po této hrůzostrašné zkušenosti, večer jsme se podívali na poutavé propojení hudby a světla na Křižíkově fontáně.

V pátek jsme si hráli s vědou, navštívili jsme interaktivní vědecké centrum - Techmania Science Center v Plzni. Obrovský zájem vyvolal Van de Graffův generátor, který umožňuje na vlastní kůži poznat elektrický náboj nebo jak se nám ježí vlasy na hlavě. Shlédli jsme poutavé vědecké show o kapalném dusíku – jak mrazí rajče nebo balónek, jak mohutný je výbuch pet láhve. V Planetáriu jsme si prohlédli expozici o vesmíru a ty nejodvážnější vyzkoušeli jak je astronautům, když jsou upoutány do sedadla ve středu gyroskopu. Roztočení trvá jednu minutu, ale pověděli nám, že to stálo za to. Odpoledne jsme prohlédli centrum města.

V sobotu jsme se vydali na poznání Prahy. Nejprvé jsme navštívili Petřínskou rozhlednu, která je kopií Eiffelové věže, a je vysoká 65,5 m, má dvě točitá schodiště s 299 schody. Stoupání vás trochu unaví, ale výhled na Prahu je nezapomenutelný. Potom jsme šli na procházku historickým jádrem, které je též na seznamu UNESCO: Strahovský klášter, Loreta, Pražský hrad, Chrám sv. Víta, Starý královský palác, kostel sv Jiří, Malá strana, Karlův most, všude jsme měli doprovod profesionálním průvodcem a tak jsme se dozvěděli o bohaté a bouřlivé historii. Odpoledne jsme, samozřejmě, nakupovali, do Chorvatska jsme se nemohli vrátit bez tradičních českých suvenýrů: českého piva, becherovky a oplátek. V neděli, při cestě domů, jsme se zastavili v jižních Čechách a navštívili krásný zámek Hluboká nad Vltavou. Stěny zámku jsou bohatě vyřezávany, a byly vytvářeny 33 let. V tom obdivuhodném prostoru a v jednom salonku, kde odpočívala šlechta, stojí klavír na kterém hrála naše žákyně Patricie a zazpívala píseň My Heart Will Go On. Její podání nás okouzlilo. Naše poslední procházka se uskutečnila v městě Český Krumlov, které je též na seznamu UNESCO – tu jsme se kochali v kráse zámku, přírody a řeky Vltavy.

Program, který jsme zvládli byl velmi bohatý, navštívili jsme dost měst, učili se o českých panovnících a o historických událostech. Domů jsme přijeli unaveni, ali plní krásných dojmů a seznámili jsme se s novými kamarády.

Celkový dojem nejlépe vystihují slova našich žákyň, Patricie: Můžeme i příští rok jet do Čech? nebo sdělení Tiny: Stěhuji se do České republiky!

Fotke-_ceska.docx (987.75 KB)

Naši učenici na Ljetnoj školi u Češkoj
Autor: Tatjana Landsman, 9. 7. 2017.

Marina Kolaček Novosel, učiteljica češkog jezika i kulture

Pod Više pročitajte ovaj tekst na češkom jeziku i pogledajte fotke.